Doorgaan naar hoofdcontent

Vanaf 1 april 2021 Petros Orfanos in Raamgalerie De Prachtvink


 

Van 1 tot en met 30 april 2021 exposeert Petros Panagiotis Orfanos, kunstenaar uit Amsterdam, een live action documentatie ‘Wendela van Lynden Destroys Her Work At Her Studio’ in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ  Groningen.

 

Wendela van Lynden Destroys* is een documentatie-still op a4 formaat. PetrosOrfanos besloot om Wendela van Lynden's 'live action' in haar atelier in Amersfoort om 11:38 uur,  op 12 februari 2021 te documenteren. Van Lynden vernietigt haar werk na voltooiing, wat leidde tot de drang om haar daad van vernietiging vast te leggen. Het vastleggen van deze  vernietigingsdaad is in zichzelf ironisch, omdat Orfanos door fotografisch documenteren het werk een eeuwig recht op bestaan heeft gegeven. Daar komt bij dat Orfanos' foto niet alleen dient als 'documentatie' of  'archief materiaal', maar  ook als ´visueel werk´ dat wordt geëxposeerd in Raamgalerie De Prachtvink.

 Wendela van Lynden Destroys* print, 30 x 40 cm, Prijs NOTK


Interesse? Gaan naar onze pagina contact

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf 1 mei 2025 'Poema Urbano' door Ruggero Maggi

  Van 1 tot en met 31 mei 2025 exposeert Ruggero Maggi, kunstenaar uit Milaan, een mail art collage van geeltjes getiteld ‘Poema Urbano’ (‘Stadsgedicht’)   in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ   Groningen.   ‘Poema Urbano’ is een bedrukte collage van ‘geeltjes’, Post-It blaadjes, op een wit vel karton van 70 x 68 cm uit 2025. Maggi heeft ongeveer 200 blaadjes in een lineaire compositie opgeplakt, waarbij de horizontale assen van de kleefgeeltjes gelijk zijn. Op de compositie heeft hij een cirkelvormige xerografie aangebracht, die de suggestie wekt van een geluidsdrager van vinyl. Het stadsgedicht van Maggi bestaat vooral uit wat verouderde modellen automobielen. Het werk vertelt de toeschouwer dat steden in de hele wereld vooral bestaan uit blik en motoren met bijbehorend geluid. Om het ‘stadsgedicht’ te horen is geen platenspeler nodig: je hoeft alleen maar je raam open te zetten. In de Raamgalerie, gelegen aan...

Vanaf 1 februari 2025: 'Freedom' door Johann Leschinkohl

  Van 1 tot en met 28 februari 2025 exposeert Johann Leschinkohl, kunstenaar uit Berlijn een mail art werkstuk ‘Freedom’ in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ   Groningen.   ‘Freedom’ is een mail art werk dat bestaat uit een stukje golfkarton waarop een witte sticker is geplakt, die Leschinkohl met een blauwe stift heeft bewerkt. Daaroverheen heeft de kunstenaar linnen plakband geplakt, waarop hij een fabelfiguur heeft getekend omgeven door zwarte stippen. Het kunstwerk meet 10,5 x 14,8 cm. Op de versozijde heeft de Leschinkohl de titel geschreven ‘Freedom’ en als stijlaangave ‘Mehl Art’.   Het fabeldier dat ‘Freedom’ vertegenwoordigt, is ogenschijnlijk een speelse 21 e eeuwse versie van een sfinx. Anders dan haar voorganger in het oude Thebe die Oidipous vergastte op hersenkrakende raadsels, kijkt deze sfinx met een minzaam glimlachje naar beneden en lijkt volkomen onschuldig door het polkastippenpatroon. Z...

Vanaf 1 maart 2025: 'De Rode Akker' door Petra van Kalker

  Van 1 tot en met 31 maart 2025 exposeert Petra van Kalker, kunstenaar uit Vinkhuizen, een collage van gelakt papier getiteld ‘De rode akker’ in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ   Groningen.   ‘De rode akker’ is een collage met gelakt papier van 30 x 30 cm uit 2018. De wortels van de stad-Groninger Petra van Kalker liggen op het Hogeland en de Marne in het bijzonder. Het land van haar jeugd en ouders blijft altijd trekken: de overzichtelijke dorpjes uit de verte herkenbaar aan hun kerktorens, de uitgestrekte weilanden en de akkers met koolzaad. Tussen 2016 en 2019 maakte Van Kalker een uitgebreide serie landschappen door middel van een bijzondere collagetechniek. Ze verfde vellen papier. Daarna bewerkte ze die met blanke lak, zodat ze een perkamentachtige doorzichtigheid kregen. Vervolgens scheurde ze het papier in repen en stukken en bouwde met die repen collages van landschappen die niet de zichtbare, maar wel de...