Doorgaan naar hoofdcontent

Vanaf 1 augustus 2022: 'Engel. Hout. Duif.' door Pieterke Vank

 

Van 1 tot en met 31 augustus 2022 exposeert Pieterke Vank, kunstenaar uit Losdorp, met een tekening op karton ‘Engel. Hout. Duif’ in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ  Groningen.

Engel. Hout. Duif is een tekening van 30 x 30 cm uit 2022 in gemengde techniek op een stuk kartonnen doos. De afbeelding in primitieve stijl laat een engel zien die een (hout)duif vasthoudt en toespreekt. Pieterke Vank geeft daarmee subtiel commentaar op de oorlogssituatie in Oekraïne. De vredesduif wordt vastgehouden onder goed bedoelde woorden, maar kan niet uitvliegen door gebrek aan daden. Vank kiest voor het snelle gebaar. Kunst is een kreet, een gepassioneerde roep, een vluchtig moment op instagram. In haar uitdrukkingsvorm past ze bij internationale kunstenaars als Banksy en andere street artists die in kartonnen dozen, muren en lantaarnpalen de dragers van hun beelden zien.

Engel. Hout. Duif is een tekening van 30 x 30 cm op karton.

Prijs: 165,- EUR

Interesse? Ga naar onze pagina contact

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf 1 mei 2025 'Poema Urbano' door Ruggero Maggi

  Van 1 tot en met 31 mei 2025 exposeert Ruggero Maggi, kunstenaar uit Milaan, een mail art collage van geeltjes getiteld ‘Poema Urbano’ (‘Stadsgedicht’)   in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ   Groningen.   ‘Poema Urbano’ is een bedrukte collage van ‘geeltjes’, Post-It blaadjes, op een wit vel karton van 70 x 68 cm uit 2025. Maggi heeft ongeveer 200 blaadjes in een lineaire compositie opgeplakt, waarbij de horizontale assen van de kleefgeeltjes gelijk zijn. Op de compositie heeft hij een cirkelvormige xerografie aangebracht, die de suggestie wekt van een geluidsdrager van vinyl. Het stadsgedicht van Maggi bestaat vooral uit wat verouderde modellen automobielen. Het werk vertelt de toeschouwer dat steden in de hele wereld vooral bestaan uit blik en motoren met bijbehorend geluid. Om het ‘stadsgedicht’ te horen is geen platenspeler nodig: je hoeft alleen maar je raam open te zetten. In de Raamgalerie, gelegen aan...

Vanaf 1 februari 2025: 'Freedom' door Johann Leschinkohl

  Van 1 tot en met 28 februari 2025 exposeert Johann Leschinkohl, kunstenaar uit Berlijn een mail art werkstuk ‘Freedom’ in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ   Groningen.   ‘Freedom’ is een mail art werk dat bestaat uit een stukje golfkarton waarop een witte sticker is geplakt, die Leschinkohl met een blauwe stift heeft bewerkt. Daaroverheen heeft de kunstenaar linnen plakband geplakt, waarop hij een fabelfiguur heeft getekend omgeven door zwarte stippen. Het kunstwerk meet 10,5 x 14,8 cm. Op de versozijde heeft de Leschinkohl de titel geschreven ‘Freedom’ en als stijlaangave ‘Mehl Art’.   Het fabeldier dat ‘Freedom’ vertegenwoordigt, is ogenschijnlijk een speelse 21 e eeuwse versie van een sfinx. Anders dan haar voorganger in het oude Thebe die Oidipous vergastte op hersenkrakende raadsels, kijkt deze sfinx met een minzaam glimlachje naar beneden en lijkt volkomen onschuldig door het polkastippenpatroon. Z...

Vanaf 1 maart 2025: 'De Rode Akker' door Petra van Kalker

  Van 1 tot en met 31 maart 2025 exposeert Petra van Kalker, kunstenaar uit Vinkhuizen, een collage van gelakt papier getiteld ‘De rode akker’ in raamgalerie ‘De Prachtvink’ bij winkelcentrum Vinkhuizen, Platinalaan 505a, 9743 GZ   Groningen.   ‘De rode akker’ is een collage met gelakt papier van 30 x 30 cm uit 2018. De wortels van de stad-Groninger Petra van Kalker liggen op het Hogeland en de Marne in het bijzonder. Het land van haar jeugd en ouders blijft altijd trekken: de overzichtelijke dorpjes uit de verte herkenbaar aan hun kerktorens, de uitgestrekte weilanden en de akkers met koolzaad. Tussen 2016 en 2019 maakte Van Kalker een uitgebreide serie landschappen door middel van een bijzondere collagetechniek. Ze verfde vellen papier. Daarna bewerkte ze die met blanke lak, zodat ze een perkamentachtige doorzichtigheid kregen. Vervolgens scheurde ze het papier in repen en stukken en bouwde met die repen collages van landschappen die niet de zichtbare, maar wel de...